Variasjoner  •  Klassisk musikk

Lån musikk

Tilgjengelig som:

Om musikken

Dette er en nydelig fremføring av Johann Sebastian Bachs "Goldberg-Variationen" for klaver med Glenn Gould (1932-1982) fra 1981. Glenn Gould trakk seg som kjent tilbake fra å spille konserter allerede da han var 31 år. Dette kom som en overraskelse og skuffelse på mange, men selv mente han at det gjorde at han ble veldig bra som studiomusiker. Han sa en gang til Artur Rubinstein at når det ble gjort et opptak, kunne han ikke bare påvirke flere mennesker, men opptaket var også evig og kunne påvirke for alltid. En konsert kunne kanskje også påvirke, men kanskje bare i øyeblikket og neppe særlig varig. Det er to forskjellige ting, men han har nok et poeng der. Uansett er dette en flott innspilling som viser hvilken virtuos Gould var.

Utgaver

Sandnes kommune
Ansvarlig redaktør: Trude Svanes
Besøk oss på facebookBesøk oss på instagram