Selvbetjent bibliotek

Person står på en stabel av bøker.
Sist oppdatert 12. jan. 2024

Hovedbiblioteket og filialene våre på Forsand, Høle og Riska har tilbud om selvbetjent bibliotek med utvidede åpningstider. Når biblioteket er selvbetjent kan publikum låse seg selv inn med lånekort og PIN-kode.

I selvbetjent tid kan du:

• Låne, levere, og hente materiale du har bestilt
  • Lese aviser, tidsskrifter og bøker
  • Bruke publikums-PC’er og gratis trådløst nett
  • Skanne, kopiere og skrive ut dokumenter ved hjelp av Princh (Selvbetjent kopiering og skanning er kun mulig ved hovedbiblioteket)
  • Jobbe eller slappe av, alene eller sammen med andre

Alle lånere over 15 år har tilgang til selvbetjent bibliotek. Unntak på filialene for elever ved ungdomsskolen. Du legitimerer deg i døra med lånekortet ditt og PIN. Tilgangen er personlig og skal ikke deles med andre voksne. Foresatte kan ta med seg barn under 15 år. Barn under 15 år skal ikke etterlates alene i biblioteket i selvbetjent tid. Institusjoner har ikke tilgang til selvbetjent bibliotek.

Du skal føle deg trygg og komfortabel når du besøker oss når biblioteket ikke er betjent. Biblioteket er derfor videoovervåket. Dette er av hensyn til din sikkerhet og for å trygge bibliotekets inventar og utstyr. Les mer om personvern ved Sandnes bibliotek her.

Opplever du utrygghet eller trakassering på Sandnes bibliotek i selvbetjent tid kan du kontakte vektertjeneste via assistanseknapp montert på grå vegg like ved publikumsmaskinen i 2. etasje.

Selvbetjent bibliotek blir også kalt Meråpent bibliotek.