Til tjenester og tilbud

Samlingen vår

Tilbud til skoler

Jobber du i skolen? Her er informasjon om besøk på biblioteket, bokkasser, klassesett, med mer.

En stabel bøker, et eple, fargeblyanter, og ABC-klosser

Klassebesøk

Alle trinn på barneskoler, ungdomsskoler og videregående skoler er velkommen til å besøke biblioteket. Klasser kan velge å komme uanmeldt, eller lærere kan kontakte biblioteket på forhånd for å avtale omvisning, lesestund eller bokpresentasjoner.

For avtale eller spørsmål om klassebesøk, book tidspunkt på klassebesok.sandnesbibliotek.no eller kontakt post@sandnesbibliotek.no, tlf. 51 68 37 50.

Alle tredje- og åttendeklassinger i Sandnes inviteres hvert år til faste klassebesøk på biblioteket.

Elevene må huske å ta med lånekort når de besøker biblioteket med skolen.

Arrangement

Sandnes bibliotek utarbeider årlig et rikholdig vår- og høstprogram med mange arrangementer rettet mot barn og ungdom. Hvorfor ikke ta med klassen din på et forfattermøte?

Arrangementene er gratis, men det kreves påmelding.

Bokkasser

Alle lærere i Sandnesskolen kan bestille bokkasser til henting på biblioteket. Skal bøkene til et spesielt prosjekt, ber vi om at bestillingen kommer inn i god tid, slik at bokkassene blir klare i tide. Vi anbefaler i tillegg at dere samarbeider på trinnene og bestiller i fellesskap. Da kan vi plukke et bredere utvalg bøker til trinnet og unngå at dere får flere eksemplarer av samme bok noe som kan skje dersom klassene bestiller hver for seg.

Vi låner ut inntil én bok per elev.

Bokkassene klargjøres på biblioteket, men må hentes og leveres tilbake av læreren selv. Tilbudet er gratis, men skolen er erstatningspliktig for bøker som ikke leveres tilbake. Ordinær utlånstid for skoler og institusjoner er to måneder.

Bokkasser kan bestilles per e-post: post@sandnesbibliotek.no

Inkluder informasjon om aldersgruppe, antall elever i klassen eller på trinnet, når dere vil hente den og om dere har noen ønsker om hva den skal inneholde. Jo mer informasjon dere gir oss, jo bedre tilpasset er bøkene.

Klassesett

Vi har flere forskjellige klassesett tilpasset forskjellige målgrupper, følg lenkene for en oversikt:

Oppgi hvilket klassesett og hvor mange eksemplarer som ønskes per e-post til post@sandnesbibliotek.no.

Nettressurser

Hvert år arrangeres leselystaksjoner for elever på alle trinn i regi av Foreningen !les. Se en oversikt over leselystaksjoner for ditt trinn her.

Nettsteder om barne- og ungdomslitteratur (Barnebokkritikk, Periskop, NBU-tipset, Nynorskbok.no, Sølvberget – Lesetips for barn i ulike aldre)

Lesekroken.no er et nettsted som tilbyr strømming av eventyrlydbøker og ebøker, tilrettelagt for både minoritetsspråklige, tospråklige og for personer med norsk som morsmål. Innlogging for lærere i Sandnes kommune (passord: sandnesbib).

Sandnes kommune
Ansvarlig redaktør: Trude Svanes
Besøk oss på facebookBesøk oss på instagram
Bygget med Libry Content