Til tjenester og tilbud

Frøbibliotek

Lån frø på biblioteket!

Frøplante

Frøbiblioteket er et tilbud for hobbygartnere, enten man har en potte på balkongen, en dyrkingskasse eller hage. Så hjemme, på skolen eller i barnehagen.

Lån frø på biblioteket om våren, samle frø fra plantene du har dyrket og returner frø til Frøbiblioteket om høsten slik at andre kan låne dem året etter. Prinsippet er Lån-Dyrk-Sank-Lever. Frøbiblioteket finner du ved siden av hagebøkene våre i tredje etasje. I frøarkivet velger du selv de frøene du ønsker å plante. Ingen registrering nødvendig.

Med Frøbiblioteket ønsker vi å bidra til at flere får kunnskap om hvordan man sår og høster frø. Dette er viktig for å ta vare på og benytte oss av de ressursene vi har rundt oss, og for å sikre at denne kunnskapen ikke forsvinner. Alle kan så frø, du trenger ikke ha stor hage eller kunnskap om planter for å prøve deg.

Frøbiblioteket er en del av vår satsing på bærekraft og FNs Bærekraftsbibliotek.