Tyske Nora Krug har i selvbiografien Heimat – et tysk familiealbum gjennom tegneserie, fotografier, memoarer, brev og tekst nøstet opp sannheten om sin egen families krigshistorie etter å ha oppdaget at bestefaren var medlem av NSDAP, Hitlers parti, før og under andre verdenskrig. Samtidig forteller Nora Krug historien til generasjoner av tyskere som har måttet vokse opp leve med kollektiv skyld i snart et århundre for forbrytelser som ble begått i en krig som fant sted før de ble født. Krug vokste selv opp i Karlsruhe flere tiår etter krigen. Gjennom egne erfaring tegner hun et tydelig og til tider opprørende bilde av hvordan det var – og er – å være tysk. Krug forteller blant annet om de ofte sterke reaksjonene den tyske aksenten hennes utløste hos mennesker hun møtte ute på reise. På fester satt nazivitsene løst. Først på avstand fra hjemlandet som innflytter i New York, begynner prosessen med å identifisere og forstå sin egen kultur og identitet. Krug tar med seg leseren hele veien mens hun søker etter en kulturell identiet og følelsen av å høre til, et «heimat», undersøker betydningen av avdekker og dokumenterer, dømmer, forstår og tilgir. For en som ikke er tysk kan det være vanskelig, nesten umulig, å forstå at et folk går så langt i bære skyld og gjøre bot for bestefedrenes synder. Boken gjør inntrykk. Det er en av de bedre bøkene jeg har lest om andre verdenskrig de seneste årene, i det hele tatt en av de største leseropplevelsene. Anbefales på det sterkeste til både ungdom og voksne.

Translate »
Click to listen highlighted text!